Encolal Fabrica
Det betyr eggefabrikken, og det er det jeg må si til alle taxisjåfører når jeg skal hjem til New Life`s Guest house i Addis.
Addis abeba betyr "ny blomst" forresten, og er en skikkelig spennende by, på godt og vondt.
På bildet går jeg ned en bratt bakke, som det forøvrig er mange av i Addis, og i og med at vi befinner oss 2600 m/h, altså like høyt som norske Galdhøypiggen, var denne bakken skikkelig slitsom første uka. Kom alltid tungpusta hjem, og det var ikke uvanlig å ta seg en liten pust i bakken, spesielt når dieseldrevne, kinesiske lastebiler druser forbi og spyr ut blå røyk i trynet på deg..Det er bare å slenge seg til siden av veien..Her er det kun laget vei for biler, ikke mennesker...Trå varsomt så føttene ikke ender i møkkavannet eller kloakken..
Begynner å bli i sinnsyk god form, og på kveldene, eller grytidlig før sola står opp, dersom man våger seg utenfor, og det gjør jeg vel..Ja, da møter man alle springerne, altså de berømte etiopiske løperne..De simpelthen elsker å løpe, og det er ikke rart de er flinke til det, når de er vant med slik høydetrening..


0 Comments:
Post a Comment
<< Home